0

  • Fri frakt och fria returer

  • Snabba leveranser

  • Förlängd returrätt till 15 januari

LOGO - save up to 50%     SHOP NOW!

Inspiration

Originalet

We Like

Med nya Renegade lanserar Jeep sin minsta och mest flexibla modell någonsin. Nioväxlad automatlåda, avancerade terrängegenskaper och ny teknik gör att Jeep Renegade klarar sig lika bra i stan som i skogen.

Namnet Jeep förknippas ofta med stora och tunga amerikanska bilar men på senare år har något hänt. Bilarna har blivit kompaktare, smartare och snyggare. Bättre, helt enkelt. Att Jeep har genomgått en förändringsprocess understryks inte minst av nya modellen Renegade som ställer många begrepp på ända och breddar Jeep-utbudet genom att ge sig in i det allt mer populära småsuvsegmentet.

Med en längd på 424 centimeter är Renegade ungefär lika stor som en bil i golfklassen men har helt andra egenskaper. Jeep vågar till och med lova att Renegade har bäst terrängegenskaper av alla bilar i sin storleksklass, och de ser ut att ha torrt på fötterna. För den som så vill finns Renegade i ett bränslesnålt utförande med framhjulsdrift och bensin- eller dieselmotor men för bättre framkomlighet finns två olika fyrhjulsdriftsystem kallade Active Drive och Active Drive Low 4X4.


Det senare finns i värstingversionen Renegade Trailhawk som utöver den vanliga fyrhjulsdriften har högre markfrigång och en lågväxel som är bra när man ska dra tunga släp eller kravla sig upp för branta backar. Active Drive Low 4X4-systemet låter föraren anpassa bilen efter underlaget. Med ett knapptryck kan man välja mellan Auto, Snow, Sand, Mud och Rock och bilen anpassar då fyrhjulsdriften, motorn och växellådan för bäst framkomlighet men även bränsleförbrukning.

Som extra hjälp i terrängen finns systemet Hill Descent Control som automatiskt bromsar bilen i branta nedförsbackar och gör det lättare att hålla spåret. Tack vare sin höga markfrigång kan Trailhawk-modellen vada genom nästan 50 centimeter djupt vatten. Inte bara vid sidan av, utan även på vägen övertygar Renegade tack vare påkostad individuell fjädring på alla fyra hjul med stötdämpare utvecklade av fjädringsspecialisterna Koni.

Möjligheterna till terrängkörning är begränsade i Sverige men för den som vill lära känna sin Jeep finns Jeep Academy där man får lära sig vad bilen går för. Den som köper en ny Jeep blir inbjuden till en hel helg med körning både on- och offroad samt teoretisk och praktisk utbildning av Jeepinstruktörer.

Trots att den är mindre än alla tidigare Jeep-modeller och har en helt ny design går det att se det typiska Jeep-arvet i Renegade. Den breda fronten med stående ribbor flankeras av två runda strålkastare och är direkt ärvd från ursprungsbilen Willys Jeep som föddes ur andra världskriget. När andra världskriget rasade som allra värst behövde det amerikanska försvaret en ny och kapabel liten terrängbil. Det amerikanska bilföretaget Willys Overland fick i uppgift att utveckla och serieproducera en lämplig bil och på rekordkort tid tog Willys fram en kompakt terrängbil som kallades MA (Military model A). Willys-bilen sattes genast i storproduktion och användes i hundratusental av de allierade under andra världskrigets slutskede.

Det finns flera förklaringar till hur namnet Jeep uppstod. Den troligaste härstammar i den militäriska beteckningen GP (General Purpose) som slarvigt utlästes jeep. Eftersom Jeepen var den första riktigt användbara terrängbilen i modern tid kom namnet att bli närmast synonymt med terrängbilar. Som ett direkt svar på amerikanernas succé-Jeep tog britterna fram sin numera klassisk terrängbil Land Rover Defender och japanerna sin Toyota Land Cruiser.

Renegade en på alla sätt modern bil. Som en av de första bilarna på marknaden kan Renegade utrustas med en nioväxlad automatlåda. Med nio växlar, i stället för sex eller sju, blir det möjligt för motorn att i högre utsträckning köras på optimalt varvtal, vilket förbättrar accelerationen och bränsleförbrukningen.

Fler hjälpmedel finns, bland annat i form av en backkamera, en adaptiv farthållare som automatiskt håller avståndet till bilen framför, kameror som håller uppsikt över döda vinkeln snett bakom bilen samt en bromsassistent som automatiskt bromsar bilen om det finns risk för en kollision. Renegade har i stort sett alla de senaste tekniska systemen som är allt för många för att rabblas här men värt att nämna är den nya taklösningen My Sky. Två stora takpaneler kan plockas bort för att öppna kupén mot himlen ovanför och som extra tillval kan den främre panelen bli elstyrd.

Jeep Renegade Trailhawk
Pris: 299 900 kronor. (Renegade finns från 194.900)
Motor: 4-cyl dieselmotor med turbo. 170 hk, 350 Nm.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda med lågväxel. Mått/vikt (cm/kg): Längd 423, bredd 180, vikt 1 548, tank 48 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, toppfart 201 km/h.
Bränsleförbrukning: Stad 0,69, landsväg 0,51, blandad körning 0,58. CO2 155 g/km.

Sharing is caring

  Dela     Tweeta