0

  • Fri frakt och fria returer

  • 1-3 dagars leverans

  • 14 dagars ångerrätt

NOW up to 70% OFF    GET TO SALE!

Inspiration

Ett decennium av dedikation

We Like

Tio år har gått sedan betongarbetaren Joakim Naumburg och montören Daniel Möller satt hemma i Herrljunga och bestämde sig för att försöka slå sig in i modebranschen. De ville slå mynt av den då hyfsat nya affärsmodellen, att sälja kläder på nätet. Där och då tömde de sina sparkonton, köpte kläder för rubbet och startade Stayhard i Joakims föräldrars gillestuga.

Året var 2005. Sverige införde rökförbud på krogen. World of Warcraft svepte in i Europas pojk- rum med en sådan kraft att det inte bara blev porrbranschens tuffaste motgång någonsin utan också skänkte en helt ny innebörd åt begreppet ”sitta inne”. Youtube slog upp portarna för allmän beskådan och snart blev internetfenomen en fullt gångbar synonym till ordet kändis. Som lök på laxen reggade ett litet företag i Palo Alto i Kalifornien domänen facebook.com.

Men 2005 Var också året när två helt vanliga killar, betongarbetaren Joakim Naumburg och montören Daniel Möller (22 och 25 år gamla) börjar smida planer hemma i lilla Herrljunga. De bestämmer sig för att dra nytta av den nya världsordningen och sätta orten på kartan (i annat än järnvägs- och cider- sammanhang). Sagt och gjort. De styr kosan mot New York och bländas av alla Ed Hardy T-shirts på Broadway. De inser snabbt att det finns en lucka att fylla där hemma i Sverige, lyckas tjata till sig återförsäljarrättigheter, köper på sig ett lager och åker hem för att starta Stayhard i källaren hos Joakim Naumburgs föräldrar. Bara sådär. De satte upp sitt mål – att bli bäst på herrmode på nätet – vilket skulle kunna kallas för ett uttryck av ungdomlig naivitet, men faktum är att deras magkänsla skulle visa sig vara allt annat än naiv.

På rekrodtid sålde de slut sitt lager med dyra tishor och efter bara ett halvår var det dags att checka ut från gillestugan och haffa en större lokal, säga adjö till livet som förvärvsarbetare och satsa fullt ut på drömmen. Man behöver inte ens snegla i backspegeln för att se att det var ett lyckat drag. Utan att skryta kan man säga att framgången är ett faktum. I dag består Stayhard av 40 anställda som säljer kläder från ungefär 200 varumärken och trots att konkurrensen inom e-handel är hårdare än någonsin finns inte ett spår av oro inför framtiden. – Det handlar inte om hur mycket pengar man tjänar, utan mer vad man lyckas utmana sig själv till att göra, och hur kul man har längs resan. Sedan gäller det bara att vara först med allt, ligga i framkant och bli polare med sina kunder, säger Joakim Naumburg.

Relationen till kunderna är något som har genomsyrat företaget redan från start. Det sitter i väggarna och ska följa med vartenda plagg som landar i brevlådan. Alla som handlar ska känna sig viktiga. Stayhard vill med sitt utbud alltid inspirera och uppmuntra människor att gå sin egen väg. Att inte vara som alla andra. Stayhard ska vara den där kompisen som aldrig gör dig besviken, som den första kalla ölen på en uteservering i maj eller som sommarbrisen i håret när du kör genom Sveriges öppna landskap. Du ska aldrig nöja dig men alltid känna dig nöjd.

Alla det där skulle kunna vara slitna klyschor och krystade formuleringar, om det inte vore för att det faktiskt bygger på en äkthet ända in i grunden, snarare än ett tunt lager av kommunikativ fernissa. För Stayhard ligger det mycket själ i arbetet med att vårda sina kunder och skapa ett gott rykte. Det har lett till att Stayhard (trots det aningen unika namnvalet) har lyckats bygga en grym relation med sina kunder, varav många återkommer gång på gång. Personer som inte får associationer till dassiga potensmedels- aktörer eller en allmänt förlegad machokultur, när de tänker på varumärket. De invigda vet att det bottnar i något helt annat. Att det handlar om stil och individuell frihet för alla.

Stayhard har levt och bokstavligen frodats i ett decennium. Det är tio år av dedikation. Dedikation till att förverkliga drömmar. Till kunder. Till medarbetare. Till kläder och affärsmannaskap. Tio år dedikerade till att skapa ett unikt varumärke som inspirerar människor och som ständigt bevisar att stil i grund och botten är något oerhört mycket större än vad du väljer att ha på dig. En historia som berättar att äkta stil mest av allt handlar om att våga vara sann mot sig själv.

Sharing is caring

  Dela     Tweeta