0
Kundservice
Shoppingbag 0
Inspiration

Jakten på det bästa – en inblick i Stayhards inköpsarbete

We Like

Mode och trender är i ständig förändring och nya och intressanta varumärken entrar konfektionsscenen varje säsong. För att kunna erbjuda sina kunder det bästa av det bästa krävs det ett noggrant och gediget arbete från Stayhards inköpsavdelning. Stayhards inköpschef, Mikaela Rehnby ger här en inblick i inköpsarbetet och hur sortimentet bestäms.

Jakten på det bästa – en inblick i Stayhards inköpsarbete

Långt innan kläderna landar hos Stayhard har inköpsarbetet påbörjats. Budgetar skall läggas och det skall bestämmas vilka trender och varumärken man skall satsa på den kommande säsongen.

-   Vi arbetar dagligen med kommande säsonger, trender och kollektioner vilket gör att vi jobbar i en cykel som ligger lite före kundens behov och marknadens utbud. Vi blandar spår och tendenser av befintlig försäljning med kommande trender för att känna vart vi vill styra sortimentet och hur vår varumärkesmix ska se ut för att kunden alltid ska känna att vi erbjuder rätt och uppdaterat sortiment, berättar Mikaela.

Många varumärken återkommer år efter år, men det tillkommer flera nya varumärken varje säsong.

-   Vi besöker varumärkesmässor både för att träffa de varumärken vi redan arbetar med men också för att upptäcka nya varumärken som vi tror att våra kunder skulle uppskatta. Kunden står för oss alltid i centrum och det är kundfokuset som genomsyrar vår vardag, säger Mikaela.

Utöver detta görs inspirationsresor runt om i världen och en daglig bevakning av media, bloggar, tidningar, web och andra kommunikationskanaler för att kunna agera snabbt på intressanta varumärken och trender.

-   Vi strävar efter att alltid ha ett säsongsrätt sortiment som ger våra kunder möjligheter att kombinera plagg och varumärke på ett sätt som passar just dem. Det är en av våra absoluta styrkor med det breda sortiment vi har. En del plagg funkar också att använda under flera säsonger och Styahard har även ett bassortiment som vi alltid har i lager, vill Mikaela påpeka.

När man väl har bestämt vilka varumärken man skall satsa på för kommande säsong återstår det stora arbetet att lägga alla ordrar vilket innebär att man sätter sig ner med var och ett av varumärkena och dess representanter och går igenom den kommande kollektionen och för att bestämma vilka plagg ur kollektionen som just Stayhard skall köpa in.

-   Vid den mest hektiska inköpsperioden är inköparna iväg på inköpsmöten runt om i Sverige och Europa vilket tar tid eftersom vi har runt 150 varumärken som skall köpas in. Möten skall bokas, sortiment skall plockas ut och ordrar skall administreras, berättar Mikaela med entusiasm i rösten.

Utöver inköp från externa varumärken köper Stayhard även in material och produktion för sina egna varumärken Adrian Hammond, William Baxter, Smash samt de nya märkena Wooden Barrel och Tom Glory.

-   Det är viktigt att besöka våra leverantörer för att säkra kvalitet och produktion och för att upprätthålla en god kontakt och relation, men även för att få en inblick och förståelse för hur våra pagg tillverkas – från garn till färdigt plagg, säger Mikaela.

Från order till leverans kan det sedan ta upp till nio månader. Varumärkena producerar den mängd de har fått in förorder på från Stayhard och andra återförsäljare. Viss överproduktion görs i vissa fall, men det är generellt svårt att göra komplimenterande ordrar till varumärkena under pågående säsong. Detta är anledningen till att de populära plaggen inte alltid går att få tag i när de väl har sålt slut.

-   Det är viktigt att säkra en bra grundorder för att inte ska riskera att storlekar ska ta slut för fort. När vi sätter volymer så utgår vi från tidigare försäljningstendenser tillsammans med vad vi tror på för kommande säsong, berättar Mikaela.

Sedan börjar processen om igen. Redan innan pågående säsong är avslutat gör man uppföljning och planerar för nästa inköp. Så när sommaren ebbar ut i augusti så har Stayhard redan köpt in de kläder som gäller för nästa sommar.

-   Det är roligt är att få vara med och följa produkter och sortiment från början till slut. I vår egen produktion börjar det med en idé och skiss och slutar förhoppningsvis med nöjda och snygga kunder. När det gäller externa varumärken så börjar vi med att plocka ut ett starkt sortiment vi tror på, skräddarsytt för Stayhard och att sedan få se produkterna på web och i butik och att våra kunder gillar det, avslutar Mikaela.

Sharing is caring

  Dela     Tweeta