0
Kundservice
Shoppingbag 0
Inspiration

E-SPORT - Världens snabbast växande publiksport

We Like

Skrikande fans, turneringar i fotbollsarenor och flera miljoner dollar i prispengar. Så ser dagens tävlingar i dator- och tv-spel ut. Och e-sport, som det ofta kallas, är i dag världens snabbast växande publiksport.

E-sport är benämningen på organiserade tävlingar i dator- och tv-spel. På senare år har sporten blivit allt mer populär och turneringarna har blivit fler såväl som större. Idag spelas de största tävlingarna på arenor inför tiotusentals fans. Sajten Twitch, som sänder live från olika turneringar, besöks av över 120 miljoner människor varje månad. Finalerna i League of Legends 2014 hade över 40 000 fans på läktarna i Seoul World Cup Stadium. Till det kommer de 30 miljoner tittare som valde att se finalerna på nätet. I Sverige har e-sport gått från att vara något av en subkultur till att få allmän acceptans. I dag sänds flera av de stora turneringarna på tv och svenska tidningar har egna avdelningar som enbart rapporterar om e-sport.

Turneringar i e-sport sker inom flera olika spel och genrer. Spelare över hela världen tävlar i allt ifrån strategi till terroristbekämpning. De vanligaste spelen att tävla i är League of Legends, Dota 2, StarCraft och Counter-Strike: Global Offensive. League of Legends är populärast och spelas dagligen av över 29 miljoner människor. Både League of Legends och Dota 2 är lagspel som utspelar sig i en fantasymiljö och man vinner genom att förstöra motståndarlagets bas. I strategispelet StarCraft spelar man en mot en och spelet går ut på att bygga upp en bas i en futuristisk värld och förgöra motståndarna. Counter-Strike spelas i lag om fem och bygger på strid mellan terrorister och terroristbekämpare.

Svenske Emil Christensen, i spelkretsar kanske mer känd som HeatoN, är en av de bästa Counter-Strike- spelarna genom tiderna. Bland annat vann han VM åtta år i rad och blev 2005 uttagen till allstarlaget i Global Gaming League European Counter-Strike. Han är särskilt känd för sin “sprayteknik”, där han hanterar vapnets rekyl genom precisa musrörelser.

– Det som lockar med Counter-Strike är att det krävs både individuell talang och att man måste prestera som ett team för att vinna. Dessutom gillar jag att allt kan hända. It ain’t over till the fat lady sings, säger han. I dag har Emil pensionerat sig som spelare och är istället coach för Ninjas in Pyjamas, det mest framgångsrika laget i Counter-Strikes historia. Dessutom driver han flera företag inom e-sport.

Emil berättar att det var något av en slump att han började med Counter-Strike.
– När jag började spela retade mina polare mig för att jag var så dålig. Då satsade jag på att bli bättre för att vinna över dem. Jag märkte efter ett tag att jag blivit ganska duktig och då ville jag bli ännu bättre. Jag arbetade mig upp i ligorna och började i ett lag som senare blev svenska mästare. Därifrån rullade det på, säger han. Det krävs hård träning för att kunna konkurrera med dollarde bästa spelarna. Flera av spelen, bland annat Dota 2 och Counter Strike, spelas i lag och ställer höga krav på samarbetsförmåga. Det krävs en god fysik för att klara långa stunder av hög koncentration. Dessutom måste reaktionsförmåga och reflexer vara på topp.

– Proffsen tränar ofta åtta timmar om dagen, med en ledig dag i veckan. Men det händer att de kommer upp i 14 timmar om dagen. Det var också där jag låg under min karriär. Mitt tips är att ha ett mål med träningen. Hitta de områden du måste bli bättre inom och träna på det, snarare än att bara sitta och nöjesspela, säger Emil.

När det kommer till antalet utövare inom e-sport dominerar Asien stort. Några av de bästa spelarna kommer från Kina. I Sydkorea är StarCraft något av en nationalsport – fem tv-kanaler är dedikerade enbart för det spelet. Men även Sverige kvalar in som en av de största e-sportnationerna med flera framgångsrika spelare. Svenskar är bland annat duktiga inom Counter-Strike, där bland annat Christopher “Get_Right” Alesund och Patrik “f0rest” Lindberg nått stora framgångar. Sverige hamnar också på fjärde plats på listan över de länder där spelarna vunnit mest pengar.

– E-sport har blivit mycket större sedan jag började spela på nittiotalet. I dag tjänar de största stjärnorna flera miljoner kronor på sitt spelande, förklarar Emil. Den totala summan prispengar för alla tävlingar under 2014 uppgick till 36 miljoner dollar. De fem spelare som drog in mest pengar under 2014 är alla från Kina. Den som toppade listan tjänade 1,1 miljoner dollar. Den största Dota 2-turneringen det här året har en total prissumma på 13,7 miljoner dollar – och det vinnande laget får runt hälften av det. Det talas redan nu om USA som nästa marknad där e-sporten kommer växa kraftigt framöver. Här kommer också de stora pengarna finnas i framtiden.

För den som har snabba reflexer och en bra koncentrationsförmåga finns alltså goda möjligheter till en framgångsrik karriär och mycket pengar. Men bara om du är villig att spendera 14 timmar om dagen framför en skärm förstås.

Sharing is caring

  Dela     Tweeta