0

-25% W.BAXTER  %%timer%%     HANDLA HÄR

Inspiration

Cafés stora modepris

We Like

För trettonde året i rad delas Cafés stora modepris ut – Sveriges tyngsta modeutmärkelse för män. Stayhard är stolt huvudsponsor till priset.

Cafés stora modepris berömmer män som vågar gå sin egen väg och förlita sig på sin egen känsla för stil. Vinnarna genom åren representerar inte enbart vad som räknas som klassiskt mode, de är personer som vågat gå sin egen väg och skapa sin egna personliga stil.
– Det rimmar väl med vår strävan efter att alltid göra det möjligt för våra kunder att komplettera den klassiska looken med plagg, färger och material som är på tapeten just nu – allt för att hitta och skapa den stil som känns rätt för just dig, säger Martin Lindegaard, marknadschef på Stayhard. Vi på Stayhard har valt att samarbeta med Cafés stora modepris av just den anledningen: att priset fokuserar på dem som har modet att gå sin egen väg och stå för sin egen stil, oavsett hur den är, fortsätter han.

Cafés stora modepris består av en rad kategorier, men två av dessa är mer prestigefulla och uppmärksammade; Årets bäst klädda man samt årets designer. Daniel Lindström är modechef på Café och har jobbat med priset sedan starten 2003.

Varför är det här priset viktigt?
– Framför allt betyder det mycket för herr- modebranschen eftersom vi ofta uppmärksammar designers och varumärken innan de blivit stora och etablerade. För dem som vinner betyder det såklart mycket. Det är också en vägledning till läsarna, de får stenkoll på vad vi tycker är bäst.

Varför startades priset?
– När vi instiftade priset 2003 kände vi att det var viktigt att uppmärksamma vad som hände i herrmode-branschen. Vid den tidpunkten kom det många nya svenska varu-
märken, till exempel Acne, Hope och Whyred och det ville vi uppmärksamma. Sedan hade ju Elle sin gala och Damernas Värld hade Guldknappen, vi saknade en motsvarighet för herrmodet.

Kan du kort berätta om hur processen går till när ni tar fram vinnarna?
– Hela Cafés redaktion är inblandad och arbetet pågår mer eller mindre hela året. Vi har bra koll på alla märkens kollektioner eftersom vi ser dem vid många tillfällen, från visningar till besök i showroom. Vad gäller bäst klädda man är det lite samma sak där. Vi träffar otroligt många män under året, på plåtningar och i intervjuer. Vi ringer även runt till allt från stylister till butiker för att skapa oss en bredare bild av våra kandidater. Det känns viktigt att hitta någon som klär sig unikt och har ett genuint intresse, till exempel Jason (Diakité, förra årets vinnare, reds. anm), han syr upp saker och vill ha det på ett visst sätt. Men det måste inte alltid vara att man är välklädd i form av att man går i kostym och slips. Det är lika viktigt att man har en stil som känns rätt här och nu. Där gillar jag till exempel Lorentz, som ofta har college-tröjor, men som känns välklädd i takt med tiden. Sedan ska vi inte sticka under stol med att personen ska kännas aktuell.

Sharing is caring

  Dela     Tweeta