0

-200 KR PÅ JEANS & FRI FRAKT     HANDLA HÄR

Inspiration

Tiger Of Sweden - En västsvensk Tiger

Our Friends

Vägen till framgång har gått via hisnande höjder och djupa dalar. Den streetsmarta överlevaren Tiger of Sweden har just slagit in på sitt andra århundrade som stilbildande modefenomen.

Tiger Of Sweden

Det var tidigt 1990-tal. På de fortfarande ganska nymodiga CD-spelarna snurrade Nirvana-plattorna för fullt, och från Seattle i USA spred sig en löpeld av ruffigt streetmode över världen. På sitt kontor i lilla västsvenska Alingsås satt Roger Tjernberg, vd på anrika Tiger of Sweden, som vid den tiden bara gjorde kostymer, med designern Leif Menfors och tre delägare i firman. 1980-talets yuppie-era var över med allt vad det innebar för efterfrågan på företagets välskräddade kostymer. Något måste göras.

Deras slutsats blev enkel – företaget skulle förnyas utan att helt överge kostymen som specialitet. Utgångspunkten blev hur de som samlats kring mötesbordet själva ville klä sig. Kläderna skulle passa lika bra på jobbet som i baren, alla kavajer skulle fungera både till jeans och kostymbyxor. Dessutom skulle de vara bekväma att röra sig i. Det enda som blev kvar av de gamla hjulspåren var de förstklassiga materialen och namnet. Tiger of Sweden hade tagit första steget mot framtiden som ett av de ledande modemärkena, med minimalistisk skandinavisk design som signum. Kollektionerna spänner idag från dam- och herrmode, till accessoarer och skor med samma sobra snitt. Sedan 1993 har företaget ökat sin omsättning från ringa 15 miljoner kronor till svindlande 688 miljoner och är idag ett av Nordens största modehus.

Så fort den första kollektionen, med inspiration från 60-talets mods-mode, mötte marknaden var succén ett faktum. Tiger of Sweden hade lyckats med konststycket att skapa en ”24/7”-kostym, som passade lika bra i alla sammanhang. 1997 fortsatte framgångarna med märkets första damkollektion, och senare även nytänkande jeanskollektioner.

Men det var inte första gången som innovativa krafter banade väg för företaget. Allt började i en annan västsvensk pärla 1903. Uddevallasönerna Marcus Schwartzman och Hjalmar Nordström hade en ny affärsidé för sin skräddarverksamhet – istället för att kunderna skulle komma till dem gjorde de hembesök, tog mått och sydde upp kostymer. Processen blev snabbare utan att kvaliteten blev lidande, och deras företag Schwartzman & Nordström blomstrade. Snart började de sälja färdigsydda kostymer. En av deras kostymmodeller som hette ”Tiger” blev storsäljaren, och en skylt med texten ”Tigerkläder” fick hedersplatsen på fabrikens tak. Även om företaget fortfarande

officiellt hette Schwartzman & Nordström kallades det hädanefter inget annat än Tiger.

Under kriget sydde fabriken uniformer till armén – en lukrativ affär – och hjulen snurrade snabbt ända fram till mitten av 1950-talet. Billigare kläder började importeras och hela den svenska textilindustrin drabbades hårt. Staten köpte företaget och började satsa på den internationella marknaden. I England och USA blev kostymerna snart uppskattade, affärerna fick ett uppsving och företaget kunde köpas loss från staten. Men lyckan blev kortlivad. I slutet av 1980-talet slog bankkrisen hårt mot USA:s finanser och företaget som nyss rönte stora framgångar tvingades stänga kontoret i Empire State Building på Manhattan. Bara fyra anställda blev kvar och verksamheten flyttades till Alingsås, där fröet till den nuvarande framgången som ledande modemärke slog rot.

2011 blev ett segertåg för företaget som etablerade en hel rad nya butiker världen över, bland annat konceptbutiker i Helsingfors, Oslo och Köpenhamn. En något mer exotisk adress har konceptbutiken i Johannesburg i Sydafrika – den andra i sitt slag i staden. Dessutom lyckades man med konststycket att etablera sig på det prestigefyllda varuhuset Selfridges i London. Idag säljs märket i hela 20 länder runt om i världen.


Se allt från Tiger of Sweden här

Sharing is caring

  Dela     Tweeta