0
Kundservice
Shoppingbag 0

SUMMER SALE - upp till 50%     Missa inte fynden!

Inspiration

Kygo - Househimlens nya stjärna

Our Friends

Norska Kygo är EMD-världens nya älskling. Arrangörerna slåss för att boka honom, konserter säljs slut och han älskas världen över. Hypen har bara börjat och visar inga tecken på att mattas av.

At least we stole the show… Tonerna strömmar ut över en publik i extas. Uppe på scen står Kygo, eller Kyrre Gørvell-Dahl som han egentligen heter. Och visst har han stulit showen. I egenskap av house-himlens nya stjärna kan han sälla sig till skaran av andra älskade housestjärnor. Det har blivit några genom åren: från Swedish House Mafia och David Guetta till Avicii, Calvin Harris, Martin Garrix, Alesso, Afrojack, Axwell och Ingrosso. Namnen på listan är internationella världsstjärnor, men just nu slår norska Kygo dem på fingrarna. Han är glödhet och eftertraktad. Siffrorna på antal spelningar på Youtube, Spotify och Soundcloud ökar raket- artat. Konserterna är utsålda. Och det innan han släppt sitt första album.

Att hålla på med musik var Kygos dröm, samtidigt som han var medveten om att det är en svår bransch att lyckas inom. För att ha något att falla tillbaka på om musiken inte ledde dit han ville började han studera ekonomi i Edinburgh. Musiken släppte han inte på grund av studierna, och tur är väl det. Kygo har spelat piano sedan han var liten, och alltid haft ett stort intresse för musik. Med hjälp av utrustning som MIDI-keyboard, Logic studio och instruktionsfilmer på Youtube var det hemma i sovrummet som Kygo i 15-årsåldern började sin resa mot att skapa magi. Han tog befintliga låtar som Marvin Gayes Sexual healing och Ellie Gouldings High for this och gjorde dem till sina. Fräckt eller smart, det är upp till lyssnaren att avgöra. Men av allt att döma är det smart. Låtarna får verkligen nytt liv, och når en ny typ av publik. Ta till exempel Marvin Gayes “Sexual healing”. Det är tveksamt att särskilt många av dagens 20-åringar lyssnade på den låten innan Kygo lade sin hand vid den.

Hur han gör sina remixer skiljer sig åt, i fallet Sexual healing hittade Kygo ett klipp på Youtube där Marvin Gaye sjöng a capella, det vill säga utan instrument. Med det som grund kunde han sedan lägga till piano, bas och trummor för att blåsa nytt liv i låten. Vartefter han blev mer känd blev han istället kontaktad av artister, till exempel hörde Chris Martin av sig för att få en remix på Coldplays ”Midnight”.

Publiken hittade han till en början genom sociala medier, vilket visar på sprängkraften i bland annat Soundcloud och Facebook. Innan han ens släppt sin första platta var han världskänd. Fansen fanns till stor del i USA och Kanada, och där kan man säga att Kygo varit taktisk som valt att remixa låtar som är stora i dessa miljonpubliksländer.

Kygo har blivit omtalad som pionjären inom en relativt ny genre inom house-musiken, så kallad tropical house. Det som utmärker sig för tropical house är att den har ett ganska långsamt tempo om man jämför med annan house. Kanske skulle man annars kunna prata om ett ”Kygo sound”, ett sound som uppstår i hur Kygo gör sina låtar: Han väljer ofta ut vokalsegment ur låtar och gör dessa till sina egna genom att komponera enkla och lekfulla melodier. Avicii har från första början varit en stor förebild för Kygo.

– Hans melodier är enkla och galet hookiga som en poplåt, precis vad jag själv ville uppnå, jag älskar det, säger Kygo. I takt med att han blev bättre på att producera växte däremot missnöjet med den progressiva house-genren eftersom han tyckte att låtarna ofta lät likadant. För Kygo var melodierna det viktiga, de skulle få stå i centrum. Så han experimenterade sig fram för att hitta det sound som han ville åt. Ett sound som minst sagt gick hem.

Vägen från sovrummet till det stora genombrottet gick inte den konventionella ”skicka in demo till skivbolag vägen”, utan på det sätt vi blivit allt mer vana att se: En talangfull musiker som tack vare sociala medier älskats av fans världen över innan han ens släppt sin första singel. Det är ett fenomen vi börjat vänja oss vid, men ändå, ta en stund till att fundera över hur stort det är. Framför allt för att det inte kommit ett skivbolag emellan som sagt ”du måste ändra på det här eller låta så här”. Vi har fått det äkta och det ursprungliga, och vi har älskat det. Kygo blev till slut signad av Ultra Music/Sony.

– Vi är mycket glada över att få arbeta med Kygo, som är en utomordentligt begåvad musiker. Med sina unika melodier representerar han den nya generationen elektroniska ljud. Kygo har redan byggt upp en solid grupp fans via internet och vi är glada att vara med i nästa steg han tar i sin utveckling, sa Patrick Moxey från Sony i samband med signeringen. Och nästa steg i utvecklingen för Kygo har varit att göra helt egna låtar, från scratch, där ”Firestone” var först ut. Att göra originallåtar ställer naturligtvis andra krav på Kygos musikskapande. Ska du göra en remix har du alltid ett grundmaterial att utgå från, medan du får börja från grunden när du ska göra en originallåt. Men musikalisk som han är har han ju redan i sina remixer gjort mycket av den typ av arbete som krävs när du gör en originallåt, till exempel att lägga ackordföljder och komponera melodier. Så även om arbetet ser lite annorlunda ut är strategin i låtskapandet ändå bekant.

Att stå på scen var däremot något nytt för Bergen-gutten. Tänk dig själv att du suttit hemma och spelat piano och producerat musik på datorn, varifrån du också distribuerat den. Även här har vi en annorlunda resa från det traditionella sättet att bli känd. Många andra musiker har spelat i band och stått på scen sedan de var små. Det finns en scenvana och en scenlängtan. Inte Kygo. När han fick sin första förfrågan om att uppträda på en större scen, hade han aldrig stått på en scen, aldrig dj:at och aldrig rört ett mixerbord. Som tur var hade han några månader på sig att öva. Trots det fick han kritik i början av karriären då DN skriver att Kygo ser obekväm ut på scen, att han använder dator och reglage sparsamt och mest står och ler och håller upp handen som att han väntar på en high five som aldrig kommer. Sedan dess har det snurrat på och Kygo är nu van att stå på scen, van att turnera, van vid nya städer och hotell. Men musiken producerar han helst hemma i Bergen berättar han för norska TV2.

– När jag mår bra, då gör jag bra musik. Till exempel om jag är hemma några veckor, kommer in i rutiner, tränar och spelar fotboll med polarna. Då kan jag sitta på kvällarna och göra musik och då har jag märkt att det ofta går bra för mig. När jag är på turné och det är hektiskt, in och ut ur hotellrum, ett nytt gig varje kväll, och en ny stad. Då märker jag att jag sliter lite mer med att komma in i en zon där jag trivs att göra musik.

Sharing is caring

  Dela     Tweeta