0

  • Fri frakt och fria returer

  • Snabba leveranser

  • Förlängd returrätt till 15 januari

LOGO - save up to 50%     SHOP NOW!

Inspiration

I boxen med en ninja

Our Friends

Han är ingen trollkarl. Men ser man de resultat han åstadkommit kan man nästan tro det. Mårten Nylén är PT:n som skapat galna resultat, både i och utanför tv-rutan.

though viking

Det var några deltagare i Biggest loser som började kalla honom ”ninjan”. Smeknamnet spred sig snabbt och Mårten Nylén var inte sen att ta det till sig. På sitt Instagramkonto kallar han sig coach ninja. Han använder hashtaggar som #ninjastyle, #goodmorningninjas och #ninjasession. Bilderna är ofta spexiga och tagna med glimten i ögat. Men det finns, som med allt Mårten Nylén gör, en tanke bakom det spexiga.

– Jag har en filosofi om att alltid börja dagen med en positiv tanke och en positiv handling. Den positiva tanken är ofta att jag är tacksam för min familj och min hälsa. Handlingen är oftast att jag går och tränar. Han delar gärna med sig av sin positiva handling. Men i stället för en selfie i gymmet gillar han att göra något mer, att skoja till det lite genom att stå på huvudet, göra buddha-hopp eller springa upp på en vägg.

– Jag är på gymmet klockan fem på morgonen, så för många är min bild bland det första de ser när de kollar telefonen på morgonen. Min förhoppning är att den får någon att dra på smilbanden. Jag vill gärna sprida positiv energi. Och det gör Mårten Nylén. Han ger intryck av att vara klok och av att veta vad han sysslar med. Vilket han givetvis gör – med den meritlista han har kan man inte lämna saker åt slumpen.

– Jag tror inte på slumpen. Jag tror att du genom hårt arbete och rätt kunskap kan nå långt.
Sin första utbildning inom träningslära gick Mårten Nylén när han var 18 år. Sedan dess har han ständigt fördjupat sig inom ämnet, gått olika kurser och läst studier och andra nödvändiga fakta för att hela tiden bli bättre på sitt jobb. Han brinner för det han gör och har lovat sig själv att den dagen han inte längre gör det är den dag han slutar som PT. Kanske är det den inställningen som gjort honom till kändisarnas favorit-PT och till att få några av världens bästa resultat i tv-programmet Biggest loser. Inför mötet med Mårten Nylén funderar jag mycket på det här med träning och mat. Det flesta vill vara vältränade, men långt ifrån alla är det. Jag funderar på vad det är som brister. Kunskap, motivation, tidsbrist …?

Jag tänker att det kan vara en inställningsfråga. Att det ligger mycket psykologi bakom att få en person att ändra livsstil i stället för att köra någon månads punktinsats lite då och då. Jag tänker att om inte huvudet är med så kommer man att gå tillbaka i sina gamla hjulspår så fort man slutat betala sina PT-timmar eller så fort den där solsemestern man tränat inför är över. Jag ventilerar mina tankar med Mårten.

– Precis så är det. Där sätter du huvudet på spiken för det jag jobbar med. Jag börjar inte med att titta på hur en kund ska få en vältränad kropp. Att må bra är prio ett för mig. Det handlar om att hitta en balans mellan träning, kost, vila och mental balans.

Vad menar du med mental balans?
– Då tänker jag framför allt på att undvika och minimera stress. Vi är många gånger väldigt bra på att skapa mer stress än vad som är nödvändigt. Det gäller att lära sig hantera stressen och försöka fokusera på det som är positivt i tillvaron. Är du ofta stressad kan du dessutom få en förhöjd kortisolhalt, vilket bland annat försämrar din förbränning och muskeluppbyggnad. När du tränar och mår bra sänker du kortisolhalten vilket hjälper både förbränningen och återhämtningen. Så inte nog med att du mår bättre för att du inte stressar, du kommer även i form snabbare.

Allt det där låter jättebra, men om man inte har råd med en PT eller tid att gå till gymmet, vad ska man göra då?
– Du måste till att börja med sätta realistiska mål. Vi bombarderas ständigt med råd och rön om hur vi ska göra för att komma i form. Och det finns inte ett sätt att komma i form på, det finns många olika vägar att gå. Alla har olika förutsättningar, så utgå alltid från dig själv och jämför dig inte med andra – titta på din utveckling. Har du inte tid
att gå till gymmet kanske du kan göra några styrkeövningar i vardagsrummet? Eller ta en kort joggingrunda. Ett träningspass måste inte alltid innebära en timmes högintensiv träning. Försök hitta det sätt som fungerar för dig,
det som du mår bra av. Men kom ihåg att du måste ha realistiska förväntningar på dig själv och sätta mål du faktiskt kan nå, annars kommer du att bli besviken och då kanske du inte orkar fortsätta.


Själv tränar Mårten Nylén cirka 11 pass i veckan. Ett pass varje morgon och utöver det cirka fyra pass till.
– Det kan tyckas extremt, men jag vill förtydliga att alla pass inte är högintensiva. Till exempel består vissa pass av enbart andningsövningar, som i mitt fall ska öka prestationen och syresättningen till musklerna. Han påpekar också att få andra skulle må bra av att träna som han gör. Han har följt sitt eget råd och experimenterat sig fram till den livsstil som han mår allra bäst av.

– Att hitta balansen är avgörande, oavsett vilka målsättningar du har. Sedan kan du jobba på att få kroppen i form. Vi människor är experter på att göra saker svårare än de behöver vara, vi begränsar oss mer än vad vi borde. Att leva hyfsat hälsosamt anser jag vara lättare än vad många tror. Det handlar inte om att springa milen på 40 minuter eller lyfta tunga vikter. Det handlar om att stressa mindre och hitta en balans genom att få in träning, kost och vila i vardagen.

Varför är du kändisarnas favorit-PT?
– Det får du fråga dem om. Men jag är en tränare som, utan att låta kaxig, skapar galna resultat. Sedan vill jag poängtera att jag inte är expert på allt en människa behöver för att komma i form. Jag har ett helt team av duktiga personer som jag jobbar med, allt från näringsfysiologer till terapeuter och kiropraktorer. En av mina främsta styrkor är att sätta en effektiv och genomförbar handlingsplan för mina kunder.


Äter du bara nyttiga saker, eller äter du godis och chips också?
– Jag äter mest nyttigt, många skulle nog tycka att min kost är tråkig. Jag tror på att äta så ren mat som möjligt. Så nej, chips och godis äter jag inte. Däremot kan jag ta en cola light ibland, det gillar jag.

Du som är så vältränad och dedikerad, varför tävlar du inte i något?
– Jag är en extrem vinnarskalle, men när det kommer till tävling tappar jag glädjen i det jag gör. Jag låter andra tävla så fortsätter jag att ha kul.

 

Röster om Mårten Nylén

Petter

Det sjuka med Mårten är att han blivit som en institution i mitt liv.
Numera är träningen en del av min vardag och det har gjort mig till en mycket
bättre människa. Mårten och jag jobbar alltid efter gemensamma mål som vi
sätter upp ihop. Sällan har vi misslyckats. Mårten levererar alltid det han lovar.
Tack Mårten!!

Bingo Rimér

Mårten är i min mening världens bästa PT. Hans sätt att jobba utifrån helheten
och att se in i minsta detalj gör att resultaten bli näst intill overkliga. Mårten är
inte bara en nära vän, han är också en grym förebild och har utvecklat en helt
egen stil inom träning. Jag har testat olika tränare och övningar och kan bara konstatera
att ingen i vårt avlånga land kan mäta sig med hans mycket effektfulla
metoder. Både på gymmet, hemma och inom kampkonst, samt diet och kost. Jag
har gått upp över tio kilo. Jag trodde inte det skulle vara möjligt innan jag träffade
Mårten och jag känner mig grymt priviligierad över möjligheten att få träna med
honom. Han har en komplett träningsfilosofi och det tror jag är väldigt viktigt för
att man ska uppnå sina mål och nå grymma resultat. Tack Mårten!

Fakta om Mårten Nylén

Gör: PT som tränar personer som Petter, Bingo Rimér, Marie
Serneholt, RedOne, Wyclef Jean, Busta Rhymes, Darin, Joel
Kinnaman, Jessica Almenäs. Listan kan göras lång…

Du kanske känner igen honom från: Biggest loser. Han är
en utav tränarna och har utmärkt sig internationellt med de
exceptionella resultat som de deltagare han tränar får.

Familj: Frun Malin och dottern Juli.

Sharing is caring

  Dela     Tweeta