0
Kundservice
Shoppingbag 0

Upp till 25% på plagg du behöver NU!     BACK TO ROUTINES

Inspiration

Historien bakom G-STAR

Our Friends

När g-star grundades i amsterdam för ungefär 13 år sedan var målet bara att överleva som lokalt företag. i dag är företaget ett av världens största jeansmärken med butiker i över 80 länder. mest känt är märket för sin innovativa formgivning samt sina unika och karaktäristiska denimtvättar.

G-Star

Den fantastiska historien bakom G-Star började när en 20-årig holländsk kille, Jos van Tilburg, som så många andra i den åldern tog ett butiksjobb. Butiken råkade vara det svenska jeansföretaget Dobber. Här väcktes Jos van Tilburgs intresse för jeans och mode ordentligt. År 1989 skapade den unge Jos van Tilburg ett denimsortiment som han döpte till Gap Star. Han var ingen utpräglad affärsman och hade mycket blygsamma ambitioner. Han trodde sig kunna få en potentiell marknad i Benelux och hade då ingen annan avsikt att expandera verksamheten utomlands. Det var när företaget ändå beslutade sig för att prova den internationella marknaden som de döpte om sig till G-Star. Detta för att de trodde att det nya namnet skulle gå bättre hem i utlandet. Och det visade sig att han skulle få rätt …

G-Star har, sedan det lanserades, registrerat mellan 20 och 30 procent tillväxt varje år, vilket gör modemärket till det mest framstående i Holland och världsledande inom sitt fält. ”Just the product” har alltid varit företagets filosofi och marknadsapproach och utvecklingen av deras produkter, såsom rå denim, har haft en påtaglig inverkan på jeansmodet. Detta var en jeansstil med en helt rå, obehandlad demin som kom direkt från fabriken. De kallade den därför helt
enkelt för G-Star Raw. Med undantag från en värmebehandling som ser till att kläderna inte krymper är plaggen helt obehandlade. Men det är modellen G-Star Elwood som riktigt slungade ut det holländska företaget på den globala arenan. Efter dessa, kanske första riktiga ”3D-jeansen”, fortsatte företaget att inrikta sig på en mer radikal design.

Vad är då 3D-jeans för något?

Vad är då 3D-jeans för något? Jo, vid en första åsyn av ett par G-Star Elwood kanske en ovan själ försummar dem. På en galge ser de konstigt bågformade ut med benen böjda inåt. Detta för att följa kroppens konturer, något som normalt uppkommer efter lång användning. Designern Pierre Morisset, som har skapat dessa 3D-jeans, fick faktiskt inspirationen när han såg en cyklist på en rastplats. Cyklisten var genomblöt av regn om benen och hans jeans var fortfarande som gjutna i körställning när han klev av sin motorcykel. Senare, för att få till en design som liknade denna, försökte Pierre Morisset till och med köpa ett par slitna jeans av en kille på en gata. Men han fick nej … Sedan dess har Elwood blivit mångsidigare i dussintals stilar och är de näst mest sålda jeansen efter Levi’s 501. I dag är G-star med sina kläder, jeans och skor något av det trendigaste som modevärlden har att erbjuda.

Tidslinje


1989

Den unge Jos van Tilburg skapar ett denimsortiment,
via modebolaget Secon Group.
Han döper det till Gap Star.

 

1996

Raw Denim har premiär och G-Star blir mer
nytänkande, mer vågade och tilltalar ännu fler.

 

2002

Van Tilburg och Secon Group separerar.

 

2007

G-Star lanserar ett skosortiment.

 

2009

G-Star har en omsättning på cirka 400
miljoner euro.

 

I DAG

Företaget är ett av världens största
jeansmärken med butiker i över 80 länder.

 

Sharing is caring

  Dela     Tweeta