0
Kundservice
Shoppingbag 0

Upp till 25% på plagg du behöver NU!     BACK TO ROUTINES

Inspiration

Var är alla manliga influencers?

Guides

Krönika: Emanuel Karlsten
Foto: Martin Ridne

VÄRLDEN STYRS AV influencers, men varför är de så sällan manliga? Jag tänkte på det när jag skulle skriva denna text. Att inflytandet för vad vi har på oss, vad vi influeras av, i så hög utsträckning nu ligger hos de vi följer på Instagram och prenumererar på Youtube. Vi kallar dem “influencers” för att vi saknar bättre epitet. För de är ju egentligen... ingenting? Vanliga människor som inte är bra på något särskilt, men som blivit så intressanta, trovärdiga eller roliga att vi bara måste följa dem, ha dem i vårt flöde. Men få av dem är alltså män.

PÅ TJEJSIDAN ÄR de hur många som helst. Störst är Therese Lindgren, som med sitt Instagramkonto (runt 800 000 följare) och sin Youtubekanal (550 000 prenumeranter) är totalt dominerande för tjejer mellan 18–30 år. Isabella Löwengrip, Angelica Blick, Janni Delér, listan kan göras hur lång som helst. När de skriver om ett plagg tar det slut direkt, när de berättar om en trend får det hela köpcentrum att skifta fokus. Men bland män?

DET ÄR MÄRKLIGT, för män tycks nästan alltid behöva gömma sig bakom något annat. Det finns knappt någon som bara är sig själv, rakt upp och ner, och lyckas skapa inflytande. Det tycks alltid behövas en aktivitet. För män som är bra på något annat och som också har en internetnärvaro finns det gott om. Artister, fotbollsproffs eller gamers. Avicii, Zlatan eller Pewdiepie. Eller för att nämna några på en lägre nivå: Maher Zain, Skilltwins och Fazeteeqo.

SKAPAR MÄN EN närvaro på nätet, görs det i skydd av något annat. Det finns till exempel en rad olika redaktörade konton. Alltså sådana där man samlar in och publicerar bilder kring ett ämne. Humorkonton som Ellentv eller Cohmedy, eller skönhetskonton som Tattoos_of_instagram eller Men with class. Alla är konton med miljoner följare, men där avsändaren är närmast anonym. Men with class gör fantastiska urval i herrmode och har byggt en smart affärsmodell bakom, där de populäraste fotona på “dagens outfits” också säljs i en nära knuten butik. Men fortfarande finns ingen tydlig avsändare bakom.

DET FINNS NÅGRA få manliga modebloggare som försökt konvertera både sig själva och sin närvaro till Instagram, men ska det verkligen vara det främsta vi har? Det finns något sorgligt i det här som kanske säger något om manliga ideal och självbild. För skulle det inte vara härligt att följa män som vågade prata om vardagsproblem, kroppsnoja, relationsproblem eller tv-spelsberoende?

ELLER SÅ ÄR det tvärtom, så naket att vi skulle tycka det var fånigt. Vilket kanske förklarar varför den starkast växande gruppen manliga influencers just nu är nya komiker: Tydligast i Lucas Simonsson och I just want to be cool och Random making movies. Där vardagsproblem reduceras till en klackspark, ett skämt och en cringe. Ett hårt slag på axeln. Jag vet inte om det är sorgligt eller bara typiskt män, men något måste hända här.

Kanske är det din tur att ta plats?

Emanuel Karlsten

Journalist och rådgivare inom digitala medier

Sharing is caring

  Dela     Tweeta