0

  • Fri frakt och fria returer

  • 1-3 dagars leverans

  • 14 dagars ångerrätt

WINTER JACKETS up to -25%     SHOP NOW!

Inspiration

Hitta din Träningsmotivation

Guides

Motivationen är ofta det som sätter käppar i hjulet för den som kommer av sig med träningen. Andreas Öhgren, PT och mental coach åt många professionella idrottare, ger här sina bästa tips för att du ska hålla motivationen uppe.

Andreas Öhgren skulle bli hockeyproffs. Han var en ung lovande talang, som på grund av skador tvingades av isen 21 år gammal. Han besökte specialist efter specialist utan att bli bättre.

En kompis jobbade som PT och Andreas blev nyfiken på yrket. Som hockeyspelare hade han redan en del kunskaper om träning, men han ville förstå hur kroppen hänger ihop och hur man kan träna hårt och prestera på topp utan att gå sönder. Efter år av utbildning och erfarenhet vet han i dag en hel del om detta – och jobbar heltid med att hjälpa både motionärer och elitidrottare. Andreas möter upp en del klienter där de befinner sig, men oftast sker träningen på Nordic Wellness vid Odenplan i Stockholm.

– Hur jag lägger upp träningen beror helt på klientens livssituation, behov och målsättning. Finns det en skada med i bilden börjar vi där, oavsett om målet är att idrotta på elitnivå eller att klara av ett skrivbordsjobb utan att ha ont.

Motivation
Att träning får dig att må bra vet de flesta. I den perfekta av världar skulle det vara motivation nog att träna. Men så är det sällan. På Nordic Wellness är man väl medvetna om att många tappar motivationen i perioder. För att hjälpa sina medlemmar att hålla motivationen uppe har man infört ett koncept som heter drops. Varje gång du tränar får du 100 ”droppar”. I en mobilapp kan du följa din träning och samla droppar som du sedan kan byta in mot olika belöningar.

Andreas Öhgrens bästa motivationstips är att fråga dig själv vad just du går igång på. Är du en tävlingsmänniska? Då kan det funka bra att anmäla dig till någon typ av lopp, vare sig det är en svensk klassiker, Tough Viking eller någon annan utmaning på din nivå.

– Att träna med en kompis är också ett bra sätt att komma iväg om du har motivationsproblem. Känner du själv för att hoppa över träningen en dag kanske du kommer iväg enbart på grund av kompisen. En annan motivationsfaktor är att försöka bli bättre på något, att till exempel styrketräna eller yoga för att få bättre resultat i den sport du håller på med.

Skador och smärta
För många är skador och smärta något som hindrar träningen, när det i själva verket borde vara den största motivationen till att träna. Kanske beror det på resultatlösa besök hos olika specialister, eller på att man tycker att det är tråkigt att gå till sjukgymnasten. Här kan en duktig PT vara avgörande.

– Har du ont i ett knä är det inte säkert att knäspecialisten är rätt person att gå till, det kanske inte är knäet i sig som är problemet. En duktig PT tittar på helheten i kroppen, du kanske felbelastar ditt knä på grund av något strul i höften eller foten. Just det här är något Andreas Öhgren gjort till sin specialitet. Och även om han jobbat som PT i 18 år vill han hela tiden bli bättre.

– Jag pluggar minst en timme varje dag. Ju mer jag läser, desto mer inser jag hur komplex kroppen är. Hur ska jag tänka för att hålla igång med träningen långsiktigt?

– Det gäller att ha en målsättning och sätta upp delmål. En sämre målsättning är att gå ner ett visst antal kilon, det är lätt att tappa motivationen om vågen står stilla ett tag. En bättre målsättning är att träna ett visst antal pass. Alla pass som blir av är bra pass, vare sig de är 15 minuter eller 1,5 timme. Hur gör jag om jag är en ”allt eller inget”-personlighet som tränar stenhårt i vissa perioder och lökar i andra?

– Det där handlar om mental träning. Det är ganska vanligt att folk är så, och då tycker jag verkligen att man ska gå till en PT som även är mental coach. En allt eller inget-person bevisar ju gång på gång att han eller hon har energi och vilja att träna och nå nya mål, men så kommer något som avbryter detta. En mental coach kan hjälpa dig att kanalisera den här energin och få dig motiverad även på lång sikt, att inte lägga av.

Anlita en PT
Är du sugen på anlita en PT? Tänk först efter vilken typ av PT du vill ha, någon som är duktigpå skador, en duktig mentalcoach, eller någon som ärmilitäriskt hård. Gör först literesearch, så att du anlitar enPT som passar ditt syfte.

Vad en PT kostar kan variera mycket i pris
Det beror bland annat på vilken utbildningsnivå och erfarenhet PT:n har.

På Nordic Wellness
kostar en PT-timme från ca 650 kr för medlemmar och ca 800 kr för icke-medlemmar. Du får rabatt om du köper flera timmar i paket. Man kan även träna två personer med en PT, då kostar en timme ca 800 kr.

Sharing is caring

  Dela     Tweeta