0

  • Fri frakt och fria returer

  • Snabba leveranser

  • Förlängd returrätt till 15 januari

  • Fri frakt & Fria returer
  • 1-3 dagars leverans
  • 14 dagars ångerrätt

LOGO - save up to 50%     SHOP NOW!

Inspiration

En sommar på två hjul

Guides

Känslan av frihet. Lukten av gräs på sommaren. Att glida förbi bilköerna. Det är bara tre av anledningarna till att det kan vara läge att göra slag i saken och ta ett motorcykelkörkort i år. Här får du några grundläggande tips på vägen.

En sommar på två hjul

Du har säkert tänkt tanken mer än en gång, framför allt när du blir omkörd av en tvåhjuling som glider förbi till synes tyngdlöst. Och kanske är det i år det händer. Kanske är det i år du tar mc-kort. Även om det är lätt att ta en genväg förbi körkortet är vår broderliga rekommendation  att inte göra det. Statistik visar att många allvarliga mc-olyckor beror på att föraren saknade körkort.

Tommy Samuelson har varit hojåkare i 38 år och är ansvarig för mc-utbildningen inom Sveriges Trafikskolors Riksförbund. Han förklarar hur du ska gå tillväga när du vill ta körkortet.
– Första steget är att kontakta en trafikskola. Det mest ekonomiska alternativet är att lära dig köra på trafikskolan, men att göra mängdträningen hemma. Det underlättar alltså om du har många vänner som kör motorcykel. Då kan de nämligenövningsköra med dig.
En körkortslektion kostar runt 1 000 kronor och hur många man behöver kan variera, men man får räkna med mellan 15 till 25 lektioner. färre lektioner, förklarar Tommy.
Han rekommenderar också att lägga tid på teorin redan i början.
– Många lär sig köra men kuggar teoriprovet. Det är helt enkelt så kul att köra att de glömmer fokusera på teorin.

Att synas och använd rätt kläder
Att köra motorcykel blir allt mer populärt i Sverige. På 1990-talet var antalet förare runt 100 000. I dag är de tre gånger så många. Samtidigt har antalet motorcyklister som skadat sig svårt i trafiken minskat med närmare hälften de senaste tio åren.

– Jag tror att alla är mer säkerhetsmedvetna i dag. Nu ser man inte många mc-förare som kör utan skyddsklädsel. Det var betydligt vanligare när jag började köra, säger Tommy Samuelson. De allra flesta som skadas på motorcykel gör det i singelolyckor. Oftast handlar det om att andra förare inte ser motorcykeln eller missbedömer dess hastighet. I fallet med singelolyckor handlar det ofta om att mc-förare är oskyddade.
– Det hänger mycket på dig själv om du skadar dig eller inte. Se till att du syns ordentligt, använd rätt kläder och kör försiktigt.

Vilken hoj passar dig?
Det räcker inte med att ta körkortet. Nästa steg är att välja vilken typ av hoj du är ute efter. Det finns mängder av olika motorcyklar, allt för att du ska hitta någon som passar just dig. Fundera över hur du vill köra och vad du prioriterar. Ska du pendla till jobbet, åka på slingringa skogsvägar eller kanske glida fram på stan? För dig som beundrar Jax Teller i Sons of Anarchy är det självklart en glidarcykel som gäller. Den är också till för dig som prioriterar ett schysst motorljud framför snabb acceleration. En glidarhoj kännetecknas av det höga styret och en något tillbakalutad körställning. Dessutom väger den mycket – ibland upp till 300 kg. Den är också svår att luta i kurvor och är därför inte lämpad för högre hastigheter.

Är du ute efter mer fart är en racinghoj att föredra. De har uppemot 200 hk och går från 0-100 på ett fåtal sekunder. Förutom en imponerande prestanda är de snygga, men även superobekväma. Styret är lågt och den som kör sitter framåtlutad. Fötterna placeras en bit bak.

Några andra favoritmodeller är supermotarden
– en blandning av off road- och sporthoj, nakna hojar med få skyddskåpor och upprätt sittställning samt rena off road-hojar som tar sig fram på de mest otillgängliga vägarna. varför inte en ren off road-hoj som tar sig fram på de mest otillgängliga vägarna. Men kom ihåg att det kan ta ett tag innan du hittar den hoj som passar dig bäst, så var inte rädd för att prova dig fram.

Skinnväst, bandana och skägg
När du har tagit körkortet och köpt hojen är nästa steg att skaffa dig rätt kläder. Den traditionella bikerlooken består av skinnväst, bandana och skägg. Även om det är en cool look är det bra att se sig om efter en mer skyddande klädsel. De flesta kör med ett skyddsställ, antingen i läder eller textil. Se till att ha ett CE-märkt ställ, de flesta försäkringsbolag kräver det. Det innebär att förstärkningar på knän, armbågar och axlar håller måttet. Ett stöd för ryggen är också lämpligt. Hjälm är ett måste.
Dock finns det inga säkerhetsrisker med att behålla ett bikerskägg.

När du har körkortet, hojen och kläderna är det bara att ge dig ut på vägarna. Och börjar du med körkortet redan nu kan du upptäcka världen från sadeln redan i sommar.

Lycka till!

 

Sharing is caring

  Dela     Tweeta