0
Kundservice
Shoppingbag 0
Inspiration

Kosta Williams

Editorials & Style

Vi sitter på altanen utanför hotellrummet. Vi har precis avslutat en dags fotning med Kosta Williams i Los Angeles, och framför oss har vi nu varsin öl och en telefon på rec. Kosta behöver dock samla sig en stund för att ta in solnedgången som går ned framför oss. ”This really is something special”.

Modell: Kosta Williams
Foto: Per Norberg
Stylist: Dios Mio
Hår&make: Daniele Piersons
Words: Dios Mio





DET ÄR KOSTAS FÖRSTA gång i Los Angeles, och tacksamt nog har vi fotat streetstyle hela dagen. Man vet ju nämligen om att fota streetstyle I Los Angeles en solig dag är ett av de mer trivsamma arbetssätten i livet. Och, det gäller såklart för modellen också. Du går runt. Fotar. Byter stadsdel, fotar, går runt, äter, fotar, osv. Man har en väldigt trevlig dag tillsammans, helt enkelt. Och nu, rundar vi alltså av med en intervju framför den berömda Los Angeles solnedgången.

Kosta är alltså en så kallad Influencer. Ni vet en sån som från ingenstans dök upp i ens Instagramflöde för ca 2 år sedan? ’Spontant’ väldressade män på gatorna. Mycket to go kaffe, lite självdistans och en jävla massa followers. De är således också de nya makthavarna i modebranschen, har det visat sig. Det är dock inget som stigit Kosta över huvudet. ”No way I thought it was going to be this way. It really was just for fun in the beginning, but the fanbase grew so quickly. On the plane here a guy wanted to take a picture with me because he followed me. It’s so surreal. I’m just a normal guy”. Och det är han verkligen. Kosta är en jordnära kille med båda fötterna stadigt på marken. Hjälpsam och välvillig under hela dagen. Men så var det ju faktumet att han är något av en stilikon för sina halvmiljon följare också. ”I don’t really know why it’s worked so well. But what I do know is that I’ve been into fashion since I was a kid. And to be honest, all Instagram is anyways is just a mirror of what I wear daily. Sure, there’s more of a business aspect to it now when it’s gotten bigger (everyone’s gotta pay rent), but I always show my own style”.





Hans stil skulle närmast kunna beskrivas som en uppgraderad street-stil. Det märks inte minst på hans wardrobe essentials, som bland annat består av svarta halvtighta jeans, vita sneakers och en jeansjacka. Han är dock avslappnad inför det hela. Hans bästa tips till den som behöver hjälp med garderoben är trots allt att hålla det enkelt. Inte för mkt färger eller passformar, håll dig till basplaggen och addera någon detalj här och där och jobba dig långsamt framåt. ”But don’t mix to much!”, fyller han snabbt i. ”If we’re looking at colors, I’m very much into the earth toned color at the moment. Beige, deep greens, etc”. Jordnära var ordet.



Det som började som selfies framför spegeln har nu alltså utvecklats till en fullfjädrad business. Influencertrenden går på högvarv, och alla företag vill just nu jobba med influencers. Traditionell reklam har nämligen ganska svårt att konkurrera med en bra influencers räckvidd. Följarna är dessutom allt som oftast väldigt koncentrerade kring en och samma målgrupp. Att jämföra med t.ex en TV reklam som ses av lika många, men, betraktaren kan vara vem som helst. Vårt evigt minskande attention span gör det dock svårare och svårare att leverera något annat än yta på Instagram. För om du tänker efter, hur lång tid ger man egentligen en bild på Instagram, innan man scrollar vidare? ”Instagram is very quick. Only a picture and a caption. And to be honest, most people probably don’t even read the caption. Thats why we started The Modern Man blog. To be able to give our followers the whole story, not just snippets”. Den välbesökta bloggen, som delas med vännerna och kollegorna Daniel & Sandro, fungerar alltså som en uppsamlingsplats för det som inte hinns sägas på Instagram. Och så länge följarna tar till sig av det han vill säga, har han inga planer på att sluta. ”I mean, if it keeps growing it’s cool. If not, thats OK. You can’t really force this anyways. I’m fortunate enough to be able to work with what I love. And when you love what you do, only then can you be the best version of yourself”, säger han avslutningsvis. Han är alltså smart också.


En sak som verkar säker är nog ändå att Influencers är här för att stanna. De erbjuder faktiskt något unikt. Helt plötsligt har vi möjlighet att dagligen inspireras av folks outfits från runt om hela världen. I ett land med många städer med begränsat klädutbud, finns nu möjligheten att både inspireras av folks outfits och i nästa steg klicka hem plaggen, innan du ens är framme på kontoret.
Framtid, kallas det.

Sharing is caring

  Dela     Tweeta